Renault właśnie pokazało w internecie dziwaczny koncept o dziwacznej nazwie Eolab. Samochód mało pali, dziwnie się nazywa i cudacznie wygląda. Oto nowa myśl Renault!29

Pamiętam jak kilka lat temu Volkswagen pokazał XL1, który według reklamy zużywa 0,9l na 100 km. Niestety nie wiem, czy od tamtej chwili ktokolwiek sprawdził ten wynik i skonfrontował go z rzeczywistością. Do tej pory XL1 w zasadzie nie miał konkurencji, ale niedawno w sieci pojawił się Eolab, któremu zadeklarowano podobne użycie paliwa, mimo że auto wydaje się większe od Volkswagena. Plus dla Renault.

Francuski producent utrzymuje, że ich pojazd jest w stanie osiągnąć wynik 1l/100 km. Swój rezultat argumentuje bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza Cx=0,235. Dla porównania dodam, że XL1 ma 0,189. Według producenta jest to zasługa ruchomego przedniego spojlera, tylnych klap, samoregulującego zawieszenia, a nawet aktywnych kół z otwieranymi klapkami do chłodzenia tarcz hamulcowych lub zmniejszania współczynnika oporu powietrza. Przyznaje, ciekawe rozwiązanie.

28

Drugim parametrem wpływającym na znikome zużycie paliwa jest niska masa Eolab’a. Pojazd został zrobiony z wielu materiałów jak stal, aluminium czy różne kompozyty. Ponadto w aucie znajduje się lekki dach z magnezu, cieniuteńka szyba i lekkie wnętrze. Interesujące jest to, że Renault nie podaje bezpośrednio ile waży Eolab tylko stwierdza, że jest to o 400 kg mniej niż Clio.

23

Moc w Renault Eolab pochodzi z czegoś o nazwie Z.E Hybrid. Okazuje się, że jest to zwykły, 3-cylindrowy silnik benzynowy o mocy 75 KM i momencie 95 Nm połączony z silnikiem elektrycznym z baterią 6,7 kWh. Parametry silnika elektrycznego to 68 KM i 200 Nm. Według informacji od producenta, auto jadące tylko na prądzie jest w stanie przejechać maksymalnie 60 km i osiągnąć prędkość maksymalną 120 km/h. Moim zdaniem przyzwoity wynik.

Choć auto pewnie nigdy nie trafi produkcji to uważam je za ciekawy pomysł. Bardzo interesuje mnie jednak rzeczywiste zużycie paliwa Renault Eolab i jak te wszystkie nowości sprawdziłyby się w praktyce. A może by tak zrobić wyścig Eolab vs. XL1?